Rządowy Program 2015 r. – Książki naszych marzeń (wrzesień 2015 – maj 2016)

1. Konsultacje i wybór książek interesujących dla uczniów – SU, Rada Rodziców, MBP Łódź-Bałuty

 

2. Zakup 143 pozycji o wartości 2720 zł:

  • beletrystyka (bez lektur szkolnych)               104 (72,7%),
  • książki popularnonaukowe                            28 (19,6%),
  • lektury                                                    11 (7,7%)

 

3. Współpraca z bibliotekami:

 

Lp.

instytucja

działania

termin

1.

MBP Filia nr 2

Konsultacje zakupu książek i ustalenie harmonogramu współpracy

9X

2.

Zajęcia czytelnicze dla klas II: Droga książki od autora do czytelnika

4, 23, 30III

3.

Zajęcia czytelnicze dla klas III: Budowa książki

22IV, 4V

4. 

Zajęcia czytelnicze dla klas IV: Czasopisma źródłem wiedzy i informacji

5, 12II

5. 

Zajęcia czytelnicze dla klas V: Popularnonaukowa książka dziecięca

13XI, 4XII

6. 

Zajęcia czytelnicze dla klas II: Bezpośrednie i pośrednie źródła informacji

23, 30X

7. 

Zajęcia czytelnicze dla Moli: 100 lat Bałut! -  Pocztówka z Bałut

11I

8. 

Świąteczna wizyta

16XII

9. 

MBP Filia nr 3

Konkurs plastyczny Mój ulubiony bohater literacki

18V

10. 

SP 30

Konkurs czytelniczy Lektury znane i lubiane

październik - kwiecień

11. 

G 10

Konkurs czytelniczy Pożeracze książek

październik - marzec

 

4. Wydarzenia czytelnicze:

 

Lp.

działania

termin

1.

Szkolne Mistrzostwa Czytania

  • szybkie czytanie
  • przygotowanie i udział w XIII Mistrzostwach w Szybkim Czytaniu
  • technika czytania głośnego
  • prezentacja wybranego tekstu

luty – czerwiec

 

11III

2.

Pasowanie pierwszoklasistów na czytelników

15I, 20I

3.

Poczytajmy razem – wystawa prac Moli i Molików Podróż z książką oraz akcja informacyjna dla rodziców

27I

4.

Miesiąc Bibliotek Szkolnych:

  • głośne czytanie w klasach
  • konkurs fotograficzny Przyłapani na czytaniu
  • konkurs na hasło promujące czytelnictwo
  • konkurs

październik

5.

XV Łódzki Festiwal Bibliotek Szkolnych Pokochaj czytanie

  • konkurs dla klas I-III: Sam przeczytałem (dzienniczki lektur)
  • konkurs dla klas IV-VI: Jestem wydawcą (bajki I.Krasickiego)

październik - kwiecień

6.

V Salon Ciekawej Książki

  • zajęcia twórcze „Wokół teatru”
  • przedstawienie Teatru Małe Mi Fintikluszki folkowe okruszki
  • spotkania z autorami (E.Kiereś, G.Bąkiewicz)
  • odwiedzanie stoisk i indywidualne zakupy oraz rozmowy

21XI

7.

Spotkania z wydawcą:

  • oferta wydawnicza
  • warsztaty czytelnicze dla klas I: Mam apetyt na czytanie
  • warsztaty czytelnicze dla klas II: Odkrywamy niezwykłą krainę
  • warsztaty czytelnicze dla klas III: Nasze marzenia
  • warsztaty czytelnicze dla klas IV: Kapitan Drake zaprasza na pokład
  • warsztaty czytelnicze dla klas V: Odkryj tajemnicę magicznego klucza
  • warsztaty czytelnicze dla klas VI: Czy znacie przepis na smażone tablety

 

 

18I, 1IV

4IV

 

3, 4III, 1IV

3, 4III

19I, 4II

 

18I, 4II

 

18I, 19I

8.

Zajęcia poetycko-krajoznawcze Od miasta do miasta dla przedszkolaków PM 109 i 153 przygotowane przez uczniów klasy IIa

11II, 16III, 13V

 

5. Spotkania z rodzicami – styczeń 2016

  • Korzyści z czytania wspólnego
  • „Poczytajmy razem” – wystawa prac, akcja informacyjna

 6. Realizacja projektów czytelniczych:

 

Lp.

klasa.

tematyka

1.

Ia

Mój przyjaciel pies

2. 

Ib

Nasze niebo

3. 

Ic

Brzechwolandia

4. 

Id

Smokolandia

5. 

IIa

Od miasta do miasta

6.

IIb

Czytamy wiersze Juliana Tuwima

7. 

IIc

Legendy polskie

8. 

IId

Dobre wychowanie

9. 

IIIa

Kulinarna książka dla dzieci

10. 

IIIb

Wodny świat

11. 

IVa

Z którym bohaterem literackim mógłbym się zaprzyjaźnić?

12. 

IVb

Poznajemy wielkie stolice europejskie

13. 

Va

Ja i mój przyjaciel

14. 

Vb

Geografia moją pasją

15. 

VIa

Poznajemy wydawnictwa albumowe

16.

VIb

Moja ulubiona książka

17. 

IV-VI

Wojenne przygody niedźwiadka Wojtka

 

7. Wnioski:

  • zakupione książki wzbudziły zainteresowanie dzieci,
  • wzrosła liczba wypożyczeń w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku o 20,8%, a książek popularnonaukowych o 61,3%,
  • średnia wypożyczeń na czytelnika wzrosła o 7,4%.

 
12345
678910
1112131415
1617181920
2122232425
2627282930
3132333435
3637   


Projekt „Wojenne przygody niedźwiadka Wojtka”

temat: Losy wyjątkowego niedźwiedzia – żołnierza armii Andersa na podstawie książki Ł.Wierzbickiego „Dziadek i niedźwiadek: historia prawdziwa”

uczestnicy: 20 uczniów z klas IV-VI

czas:    styczeń – czerwiec 2016

organizator:   ŁCDNiKP, Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi, Poleski Ośrodek Sztuki

 etapy pracy:

  1. Spotkanie z autorem – 9II
  2. Samodzielne czytanie książki – II/III
  3. Zajęcia w muzeum – 15III
  4. Konkurs plastyczny „Mój niedźwiadek Wojtek” – 8IV
  5. Konkurs literacki „Tylko dzięki przyjaźni można być w pełni szczęśliwym człowiekiem” – 30IV
  6. Warsztaty z dramy – 6V
  7. „Praca z lekturą szkolną” - zajęcia i konkurs dla nauczycieli – 17V
  8. „W świecie przygód niedźwiadka Wojtka” – zajęcia podsumowujące – 14VI
  9. Podsumowanie projektu – 17VI

 efekty:

  • I. miejsce w konkursie plastycznym: Malwina Edyk kl.IVb;
  • II. miejsce w konkursie literackim: Zofia Grochowska VIa;
  • III. miejsce w konkursie literackim: Paweł Rajnert Va;
  • wyróżnienie w konkursie plastycznym: Julia Frątczak IVb

informacje w mediach:

http://lodz.tvp.pl/25764049/projekt-edukacyjny-wojenne-przygody-niedzwiadka-wojtka

https://www.radiolodz.pl/posts/26011-niedzwiedz-ktory-przeszedl-szlak-bojowy-wojtek-w-historii-i-wyobrazni-dzieci

12345
678910
1112131415
1617181920
2122232425
2627282930


Projekt "Bezpieczne wędrówki. Od grosika do złotówki"

"Bezpieczne wędrówki. Od grosika do złotówki to program adresowany do uczniów klas drugich i trzecich szkół podstawowych. Realizowany jest od 2007 r.

Tematyka projektu dotyczy szeroko pojętego bezpieczeństwa, trafnego przewidywania i sposobów unikania różnych ryzyk. Koncentruje się także wokół podstawowych pojęć o pieniądzu, zarabianiu, racjonalnym wydawaniu pieniędzy oraz oszczędzaniu,

Główne cele programu:

  • kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach podwyższonego ryzyka i niebezpieczeństw, 
  • nabycie przez dzieci umiejętności gospodarowania pieniędzmi, ustalania priorytetów przy ich wydawaniu lub oszczędzaniu,
  • nabycie przez uczniów wiedzy o finansowych aspektach niebezpiecznych zdarzeń ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka i bezpiecznych zachowań."

W naszej szkole biorą udział wszystkie klasy drugie.

Projekt "Nasza Łódź"

Gra terenowa „J. K. Kurier”

Bohaterowie gry: uczniowie szkół podstawowych klasy IV –VI,  gra dla 6- 16 uczestników.

Czas akcji: późna wiosna, wczesne lato, wczesna jesień.

Miejsce akcji:  teren Parku Ocalałych w Łodzi.

Plik do pobrania: Scenariusz gry


Projekt "Książki naszych marzeń"

W listopadzie 2014 roku MEN ogłosiło konkurs dla uczniów „Książki naszych marzeń”. Należało wykonać dwa zadania:

  1. stworzyć listę wymarzonych książek,

  2. nakręcić film o książkach.

Ad.1 Ankieterzy z Koła Moli Bibliotecznych przepytywali kolegów o ulubione tytuły. Na tej podstawie utworzono listę książek.

Lista książek

Ad.2 Warunkiem wygranej było nakręcenie filmu, który miał przekonać jurorów do podarowania szkole wymarzonych książek. Oto nasz film:

Do konkursu zakwalifikowały się 1123 szkoły podstawowe, gimazjalne, ponadgimnazjalne i polonijne.

Nie udało nam się zwyciężyć, ale nadal będziemy przekonywać o naszej kreatywności, radości oraz chęci zabawy i czytania.

dyplom film   


Projekt "Niezwykłe dzieciństwo"

temat: Prawdziwa historia o niezwykłym dzieciństwie w głębi Rosji, dokąd wywieziono w czasie II wojny światowej wraz z mamą, babcią i ciociami, bohaterkę książki D.Combrzyńskiej-Nogali „Syberyjskie przygody Chmurki”, p. Annę Szwykowską-Michalską. 

 czas: listopad 2014 – kwiecień 2015

 organizator: ŁCDNiKP, Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi

 etapy pracy: prezentacja


Projekt KIK-34

Projekt KIK-34

W szkole realizowany jest Szwajcarsko – Polski Program Współpracy (KIK-34) pt. „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej”. Podstawowym celem Projektu KIK-34, realizowanego w latach 2011-2017 na terenie całego kraju, jest promocja zdrowego stylu życia, w tym zapobieganie otyłości i nadwadze oraz innym chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie prozdrowotnej zmiany żywienia i zwiększenia poziomu aktywności fizycznej. Głównym realizatorem Projektu jest Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, a partnerami: Akademia Wychowania Fizycznego    w Warszawie, Instytut Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka, Polskie Towarzystwo Dietetyki.

Projekt ten, współfinansowany przez Rząd Szwajcarii, to jedno z pierwszych przedsięwzięć tego typu realizowanych w Polsce, jest także objęty patronatem Minister Edukacji Narodowej.


 

 

Realizacja: Dianthus
Dokument wydrukowany ze strony: www.sp65lodz.pl/projekty/